Ny rytme - 7 mdr.

20. september 2010

Alder:
7 mdr.

Ny rytme - 7 mdr.

Kære Helen,

Tak for dine svar hidtil, de har givet mig ro i sindet og den rytme du foreslog, går vildt godt! Der er imidlertid stadig lidt usikkerhed omkring nogle ting, som jeg lige vil tage fat på her.

Alfreds rytme ser nu således ud (han fylder 7 måneder om 2 uger):

Morgenamning ved 7-tiden (spiser ikke ret meget, virker uinteresseret)

Prøve med grød kl. 9 – spiser stortset intet. Vi har prøvet quinua, hirse, havregrød, øllebrød og ris (som han kaster op af). Vi har både prøvet industrifremstillet og hjemmelavet. Vi har også prøvet med frugtmos på i forskellige varianter, men lige meget hjælper det. Han laver ”kast op” bevægelser og nægter at spise. Nogen forslag?

Lur kl. 09.30

Amning når han vågnet mellem kl. 10-11 – spiser ok, men virker ikke vildt sulten

Frokostmos kl. 12 – som regel meget sulten, spiser 1 dl. Spiser alt fra broccoli, blomkål, rødspætte, laks, ærte, gulerod, kartoffel, avocado – ja, egentlig alt jeg serverer for ham med olie og modermælk i – er det i grunden nødvendigt, eller skal jeg bruge sødmælk eller udelade mælk helt?

Lur ved 13-tiden

Frugtmos kl. 16 – spiser ca. ½ dl.

Amning eftermiddag – spiser godt her

Aftensmad kl. 18 – spiser meget op til 2 dl.

Amning ved 19.30 tiden på begge bryster og Alfred går i seng

Og så er det jeg er i tvivl… Jeg ved nemlig ikke om jeg skal pille ham op til et drømmemåltid, eller lade ham sove. ...

Annonce

... Sommetider kan han sove helt frem til kl. 02, før han skal have mad. Vi har tit nætter med meget uro, så jeg får fornemmelsen af, at han sover bedre uden drømmemåltidet. Men sommetider vil han have mad, lige efter jeg selv er faldet i søvn, og så er jeg bare lige ved at brække mig af træthed.

For tiden er han begyndt på at vågne meget op om natten, så vi kan bruge helt op til en time på at få ham til at sove! I nat brød jeg bare sammen af træthed, fordi han havde vækket mig så mange gange, at jeg ikke kunne sove.

Hvis jeg kører fast rutine med drømmemåltid, kan jeg jo ikke gå i seng kl. 22, som jeg ellers rigtig gerne vil, men gør jeg det ikke, kan jeg risikere, at han vækker mig kort tid efter jeg er faldet i søvn, så jeg ved ikke hvad der er det bedste!

Samtidig føler jeg, at hans manglende appetit om morgenen/formiddagen er lidt underlig, får han for meget mad om natten mon? Hvornår kan børn sove en hel nat fra de bliver lagt i seng og til næste morgen? Hvornår kan man begynde at vænne dem fra natamningen (som jeg er meget træt af!). Alfred nægter i øvrigt at drikke MME, så far kan ikke afhjælpe – han vil i øvrigt også meget gerne i seng tidligt.

Er der i øvrigt nye ting, som jeg skal være obs på nu her hvor han fylder 7 måneder?

Og så et lille spørgsmål til sidst: Hvor længe kan rugbrødsbjælker holde sig?

På forhånd tak for din altid kyndige vejledning!

Hilsen en træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor